SÅ HÄR GÅR PROJEKTET TILL

En överblick över vad som händer från början till slut.

1. Behovet analyseras

Det första steget är att vi ber Dig att fylla i ett projekt formulär för att vi skall få en bild om uppdragets omfattning.

Detta använder vi sedan som utgångspunkt vid vårt möte, antingen digitalt eller över en kopp kaffe, där vi går igenom alla era behov och önskemål. Syfte, målgrupp och förväntningar är bl.a. några av de viktigaste frågorna som måste besvaras.

Vi går även igenom vikten av att underhålla webbplatsen när den väl är i drift. Detta för att försäkra oss om att säkerhets aspekten är med i bilden redan från start.

Nu har vi klart för oss vad ni vill skapa/förändra med er nya webbplats!

2. Strukturen fastställs

Från föregående steg i processen har vi klart för oss ungefär vilket innehåll som ska finnas. I den här fasen fastställer vi strukturen av innehållet på er WordPress webbplats samt bestämmer hur det ska placeras, t.ex.:

  • Vad ska finnas var?
  • Vad ska besökarna göra och var?
  • Hur ska alla sidor lätt hittas av besökarna?
  • Vad ska synas i huvudmenyn?
  • Behövs en toppmeny?
  • Rätt mängd text på varje sida?
  • Länkar till andra egna sidor och externa sidor?
  • Vad ska lyftas fram och vad kan ligga lite längre ner i strukturen?
  • Hur stor plats ska bilderna ta?
  • Hur många nyheter ska visas på t.ex. startsidan?
  • Finns det bilder på medarbetarna? (om inte så kan vi ta in en fotograf som löser det)
  • Hur tydligt ska företagets sociala mediekanaler visas?

Vi gör en sitemap som förtydligar hur strukturen ska byggas.

3. Innehåll såsom text och bilder

Innehållet är det viktigaste på er webbplats. Och det bästa innehållet skapas om man är involverad och känner till verksamheten. Naturligtvis kan vi hjälpa er att hitta experter för att skriva innehåll om ni inte har egna texter. Vi kan också föreslå fotograf för att skapa bilder.

När man skriver texter till hemsidan är det en stor fördel om man har kunskap om hur Google ”tänker” för att placeras bra och samtidigt ge besökarna svar på de frågor som de har.

4. Design & Layout

Layoutarbete av fastställt innehåll

När struktur och innehåll är fastställda tar vi nästa steg – att hitta rätt placering av allt som ska in på webbplatsens olika sidor. Vi vet vilka sidor innehållet ska ligga på, men inte hur det ska layoutas, i vilken ordning eller om allt innehåll ska synas i alla enheter.

Design av webbplatsen

Förslag på en responsiv design (en design som visas korrekt även på smartphones och tablets) lämnas till er för korrigeringar och godkännande.

5. Teknik

Med vår erfarenhet finns kunskapen om hur er WordPress webbplats kan sättas upp professionellt med allt vad det innebär kring t.ex. långsiktig kodning, tekniska krav, säkerhet och val av rätt tillägg och eventuella teman.

Vilket webbhotell ska man använda? Har ni inget sedan tidigare så hjälper vi er att välja ett bra webbhotell. Vi hjälper er att installera ett s.k. SSL-certifikat på webbplatsen (trafik till och från webbplatsen är då krypterad) samt lägger upp era e-postadresser. Ni behöver inte engagera er i tekniken alls. Om ni inte vill.

Vi kompromissar inte med teknik och kvalité oavsett er budget.

6. Kontroller

Innan lanseringen utför vi kontroller av olika slag för att säkerställa att er nya webbplats håller en hög kvalitet, t.ex. att länkar fungerar och finns där de behövs, att programmerade funktioner är buggfria, att webbplatsen är oberoende av webbläsare, att stavningar är rätt och att texten är lätt att läsa.

Eftersom webbplatsen är responsiv så kontrolleras den i olika typer av enheter såsom mobiler, läsplattor och datorer.
Vi har en lång checklista på punkter som vi går igenom innan lansering sker!

7. Utbildning & Lansering

Innan lanseringen går vi igenom hur ni administrerar webbplatsen.

Då ompekningar av gamla webblänkar är viktiga för att inte tappa ranking på tidigare indexerade sidor hos t.ex. Google (om ni har haft en tidigare webbplats) så har vi gjort dem precis vid lanseringen.

Nu sätts den nya WordPress webbplatsen i drift.

8. Avslut

Avslut av ett projekt

Varje webbplatsproduktion är, oavsett omfattning, ett projekt. Innan vi stänger och arkiverar så stämmer vi av med er om saker som vi kunde gjort annorlunda och era synpunkter på projektet – detta för att vi skall förbättra vårt arbete.

Start av ett nytt projekt?

Vi diskuterar om ett eventuellt förvaltningsavtal, t.ex. WordPress Underhåll, WordPress Säkerhet eller WordPress SEO är aktuellt för er webbplats. Vi ansvarar då för att er webbplats blir optimerad, uppdaterad och skyddad!

De tekniska uppdateringarna av era WordPress filer och era tillägg måste göras – antingen av er eller någon annan – annars är risken mycket stor att er webbplats drabbas av intrång eller att webbplatsen får tekniska problem.

1. DETTA BEHÖVER JAG

Z

Er logotype

(PDF, EPS eller högupplöst JPEG eller PNG om möjligt)

Z

Webbhotell logins

(webbhotell konto och/eller cPanel användarnamn och lösenord)

Z

Wordpress login

(ett administratörskonto på er befintliga webbplats om detta existerar)

Z

Bilder

(befintliga och/eller nya bilder som du önskar på den nya webbplatsen)

Z

Text

(textinnehåll som skall finnas på webbplatsen)

Z

Grafisk guide

(företagets grafiska utseende; stil, font, färger och specifika design krav)

Ovanstående kan laddas upp till vårt gemensamma, skyddade Trello konto eller till projektets Dropbox mapp.

2. TRELLO

Trello är en fantastisk online plattform för kommunikation och projektledning. Vi använder det här för att skicka meddelanden, dela filer och spåra framsteg under processen. Detta minskar risken för att innehåll och bilder förloras i långa e-posttrådar. Alla älskar e-posttrådar … eller hur ?! (Oroa dig inte, du kan fortfarande kan använda din e-post. Meddelandena kommer direkt till Trello!) När projektet startar får du ett mail med Trello uppgifter och vi är igång.

Trello logo

3. DROPBOX

Dropbox är en utmärkt online bild- och fildelningsplattform. Detta är inte nödvändigt för varje projekt, men om du har mer än 15-20 bilder för din webbplats eller om de är för stora för att skicka via e-post eller posta på Trello använder vi Dropbox. Vi kan också använda detta för att dela viktiga inloggningar och referenser i stället för att skicka dessa via e-post.

Dropbox logo

4. UTBILDNING

Du kommer att få utbildning i hur du använder specifika funktioner men även hur webbplatsen är uppbyggd och hur den fungerar. Utbildningen sker genom uppkoppling till din dator samtidigt som vi har kontakt via telefon.

Dessutom kommer du att ha tillgång till över 80 st videokurser över de olika funktionerna på webbplatsen, t.ex. hur du skapar ett inlägg, hur layoutmallen ”DIVI” fungerar, hantering av bilder och Google Analytics m.m.

När vi är färdiga så kommer du att kunna administrera webbplatsen utan som helst problem eller besvär.

5. DRIFTSÄTTNING

Den nya webbplatsen kommer att säkerhetskopieras och sparas offline. Därefter får Du webbplatsens login uppgifter och annan information skickad till dig. SPARA ALLA LOGIN UPPGIFTER.

När webbplatsen är driftsatt kommer steget att sprida nyheten till omvärlden. Du kan få tips och idéer på länken ”Nästa Steg” över hur du kan marknadsföra din nya webbplats och även information om vår underhålls- och säkerhetstjänst, vilken jag rekommenderar starkt för alla mina kunder.